40.000 euro voor 1 plaatsing

Krapte op de arbeidsmarkt maakt gekte, detachering en werving en selectie levert in de regel gouden bergen op. Een plaatsing levert zomaar duizenden euro’s bonus op voor de recruiter, lucratieve business dus. En het maakt voor deze bonus niks uit of de geplaatste kandidaat het wel of niet langdurig naar zijn zin heeft.

Hierbij de 6 voorbeelden die mij overkomen zijn

1.    10 berichten per week via inmail op Linkedin ontvangen;
2.    Eenmaal bekend bij een bureau zonder overleg worden voorgesteld bij werkgevers;
3.    Een tip draait uit op een spagaat tussen detacheringsbureau en potentieel werkgever;
4.    Met een smoes via de receptie gebeld op mijn werk om te vragen of ik interesse heb in een nieuwe baan;
5.    Geplaatst, aan de slag en vervolgens hoor je niks meer van het bureau of de recruiter;
6.    Een vriendelijke band en veel interesse zolang je interessant bent voor de recruiter tot dat je dat niet meer bent, je hoort dan nooit meer iets van ze.

Dit zijn situaties die mij aan het denken hebben gezet, want hier zit toch niemand op te wachten. Aangewakkerd door een kennis die ca. 400 inmail berichten per week verstuurd en 4 tot 8 plaatsingen per jaar voor elkaar krijgt. Dat betekent dat hij 18.392 mensen benaderd die niet op hem zitten te wachten. WOW, laat deze even op je inzinken, achttienduizenddriehonderdtweeënnegentig mensen zitten niet op hem te wachten maar worden wel door hem en alle andere sales recruiters benaderd.

Hoe kan het nou zo zijn dat het recruiter vak gedraaid is naar een sales functie waar scoren met een bel op kantoor hoger staat dan echte relaties opbouwen en plaatsingen op basis van intrinsieke waardes. Ja je leest het goed, een bel op kantoor die mag ringen als je een plaatsing hebt gedaan. De druk om deze bel af te laten gaan is vaak hoger dan jouw geluk.

Waarom schrijf ik dit vraag je je af, want wij zijn toch ook een detacheringsbureau.
Ja dat klopt, alleen kan je bij ons alleen werken na dat we een uitgebreide intake hebben gedaan en we elkaar dus echt goed kennen. We willen je kennen, vaak zien en samenwerken. Zo starten we altijd met een persoonlijke lunch, samen met ons welkomstpakket. Gedurende de periode dat je voor ons werkt heb je regelmatig contact zowel fysiek als via de telefoon om je goed te begeleiden.
Wij werken voornamelijk voor het MKB waar we de bedrijven, eigenaren en managers goed kennen. We weten wie er werken, waarom ze er werken en wie daarbij past. Je moet daarnaast ook bij ons passen. De zoektocht benaderen we dan ook als een wederzijdse samenwerking. Wij investeren tijd in jou en jij werkt daar actief in mee. Samen vinden we zeker weten de beste baan, vaak bij bedrijven die je nog niet kent en soms zelfs met een functie die je nog niet kent.

Wij gunnen iedereen een fantastische baan en echt werkgeluk. We willen echt dat het goed blijft gaan, of bij ons langdurig maar het mooiste is een vaste baan die echt bij je past.

Over de schrijver
Reactie plaatsen